Spółka Ożóg Financial Services (OFS) została założona w listopadzie 2010 r. przez zespół profesjonalistów posiadający ponad 15 letnie doświadczenie w prowadzeniu księgowości spółek handlowych.
Partnerzy spółki posiadają bogate doświadczenie zdobyte w PwC podczas przeprowadzania audytów finansowych największych spółek giełdowych i międzynarodowych grup kapitałowych, zarówno w Polsce jak i za granicą.
Zespół OFS posiada doświadczenie zarówno we wprowadzaniu outsourcingu usług finansowych w spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych (Internet Group SA, OEX SA, Capital Park SA) oraz w przygotowywaniu raportów finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Finansowymi, jak i we wprowadzaniu automatyzacji procesów businessowych i modelowania systemów raportowych w spółkach giełdowych.
W ciągu kilku pierwszych lat działalności spółka przejęła obsługę rachunkowości kilkudziesięciu spółek m.in. z branży IT, usług oraz celowych spółek inwestycyjnych które prowadziliśmy od etapu budowy i uruchomienia finansowania do etapu komercjalizacji i sprzedaży.
W poniższej ofercie przedstawimy Państwu korzyści, jakie mogą Państwo osiągnąć dzięki rozpoczęciu współpracy z nami. Należą do nich przede wszystkim:
Swoim Klientom proponujemy unikalne, inteligentne rozwiązania oraz wyjątkową współpracę partnerską.
Nasze usługi polegają nie tylko na prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz kadr zgodnie z wymogami prawnymi, ale przede wszystkim na wprowadzeniu księgowości zintegrowanej z obsługą kontrolingową, doradztwem finansowym i bieżącym generowaniem raportów wspierających analizę spółki na każdym poziomie jej rozwoju od start-upu do potencjalnego debiutu giełdowego.
Nasza rola może ewaluować od roli kontrolingowego back office do pełnej roli CFO.
Oferując Państwu współpracę z naszą spółką chcemy zwrócić uwagę na kilka kwestii, które nas wyróżniają na tle konkurencji:
Dobrze zbudowany budżet może znacznie ograniczyć zakres, szczegółowość i uciążliwość procedur wykonywanych przez biegłego rewidenta podczas audytu. Jego analiza pozwoli na efektywną identyfikację specyficznych rodzajów ryzyka i zaprojektowanie procedur audytowych bardziej dostosowanych do specyfiki spółki.
Obowiązek poddania audytowi rocznego sprawozdania finansowego powstaje w spółce na podstawie przepisów prawa i, mówiąc kolokwialnie, spółka nie ma na to wpływu. To, na co spółka może mieć jednak pośredni wpływ, to sposób przeprowadzenia badania przez audytora – im lepsza konstrukcja budżetu, tym sprawniejszy przebieg procedur kontrolnych. W takim przypadku audytor już podczas wstępnych spotkań z Zarządem i dzięki wspólnej analizie budżetu może dogłębnie zrozumieć sytuację spółki oraz poznać wszystkie wydarzenia, które znalazły odzwierciedlenie w księgach przez ostatni rok obrotowy.
Dobrze sporządzony budżet może stanowić nieocenione źródło wiedzy o spółce. Efektywna identyfikacja ryzyk, pozwala na lepsze dostosowanie procedur audytowych zarówno na poziomie analitycznym jak i testów detalicznych. Aby jednak tak się stało, budżet musi spełniać kilka podstawowych wymogów.
Przede wszystkim budżet powinien być rzetelny, a wszystkie istotne odchylenia wartości rzeczywistych od budżetowanych, mające miejsce w ciągu roku, powinny być na bieżąco monitorowane i wyjaśniane, np. w cyklach miesięcznych.
Warto jednak podkreślić, że budżet powinien być na tyle szczegółowy, żeby zapewnić pełną informację zarządczą na wszystkich szczeblach zarządzania, a jednocześnie na tyle ogólny, aby wyjaśnianie odchyleń i jego wykorzystanie nie zajmowało więcej czasu, niż korzyści, jakie niesie bieżąca kontrola sytuacji spółki.
Co więcej, warto sformalizować proces wyjaśniania odchyleń, aby pozostawała po nim dokumentacja, chociażby w formie e-maili, notatek w plikach czy innych elektronicznych zapisów. Będzie to dowodem dla audytora na rzeczywiste istnienie procesu kontroli wewnętrznej oraz pozwoli na szybkie odtworzenie wyjaśnień do wybranych przez audytora historycznych odchyleń.
Bez dokumentacji mogłoby to być problematyczne, gdyż biorąc pod uwagę fakt, że audyt obejmuje okres roczny, to o ile wyjaśnienie odchyleń z ostatniego miesiąca nie powinno stanowić trudności, o tyle sięgnięcie pamięcią o 10 miesięcy wstecz może już sprawiać kłopoty i zmniejszyć dokładność wyjaśnienia.
Dokumentacja wyjaśnień spełniłaby przy tym jeszcze jeden cel – zapewniłaby trwałość informacji i pewność, że wiedza na temat odchyleń od budżetu nie zniknie ze spółki wraz ze zmianami w kadrze managerskiej.
Budżet powinien być elastyczny. W tym celu warto zastosować metodę sporządzania budżetu w dwóch wersjach: podstawowej oraz kroczącej.
Budżet podstawowy wskaże główny kierunek rozwoju przedsiębiorstwa, zaś kroczący pozwoli uwzględnić występujące w ciągu roku wydarzenia niestandardowe, które mają pozytywny lub negatywny wpływ na realizację budżetu głównego.
Ta druga wersja może mieć duże znaczenie przede wszystkim dla spółek działających w warunkach o dużej zmienności, ale również dla spółek nowych, które stoją przed dodatkowymi wyzwaniami od strony przychodowej (np. brakiem dostatecznie pewnej informacji odnośnie możliwości realizacji przedsięwzięcia) lub od strony kosztowej (np. brakiem danych historycznych na podstawie, których można ekstrapolować koszty już poniesione na przyszłe okresy).
Kluczowe znaczenie w takim przypadku ma doświadczenie i wiedza kadry managerskiej.
ul. Świętokrzyska 32/156, 00-116 Warszawa
www.ozogfs.pl